In 5 stappen een Clean Desk voor je vakantie

Clean Desk - The Office Project

De laatste dag voor de vakantie moet er vaak nog van alles gebeuren. Zaken afronden, overdragen, vooruit werken, en dat terwijl je stiekem al met je hoofd in de vakantiesferen verkeert. En dan kom ik ook nog even met tips voor een Clean Desk voor je vakantie! Moet dat ook nog?

Nou ja, er moet niets natuurlijk. Toch is het wel zo fijn om nog even je bureau goed op te ruimen voor je weggaat. Om je over te halen geef ik je in het kort 3 redenen:

  • Je gaat naar huis en op vakantie met een goed en opgeruimd gevoel
  • Je hoeft niets te onthouden voor ná de vakantie
  • Je kan fris aan de slag als je terug komt van vakantie.

Nou, dat is toch fijn?

En wees maar niet bang, dit 5 Stappen Plan duurt niet lang. Zeg 10 tot 15 minuutjes..? Dat kan mooi nog voor je weggaat toch?

Clean Desk - The Office Project

CLEAN DESK – STAP 1 | SYSTEMATISCHE AANPAK

Bepaal vooraf je aanpak, zodat je niet alles overal tegelijk wilt opruimen. Dan duurt het vaak alleen maar langer omdat je afgeleid wordt. Mijn voorstel is dat je simpelweg van links naar rechts je bureau afwerkt. Meer niet. Dat gaat snel he?

CLEAN DESK – STAP 2 | BEWAREN OF WEGGOOIEN

Nu stap 2. Bij elk document, notitie, post-it of kladje dat je tegenkomt vraag je je het volgende af:

  1. Moet ik dit bewaren of kan het de prullenbak in?
  2. Als ik het bewaar, moet ik er nog iets mee doen of kan het (digitaal) gearchiveerd worden?
    • Berg op wat je op kan bergen
    • Leg alles waar je nog iets mee moet op 1 stapel

CLEAN DESK – STAP 3 | ZET ACTIES IN JE AGENDA

Pak de actie-stapel en zet alle acties alvast in je agenda voor na de vakantie. Zo hoef je dit niet in je vakantie te onthouden en heb je echt vakantie. Plus je zal het na de vakantie ook niet vergeten want je hebt er tijd voor gemaakt in je agenda. Je hoeft er dus nu niets mee te doen. Dat is voor ná je vakantie.

CLEAN DESK – STAP 4 | BUREAU ACCESSOIRES EN PRULLARIA

Als dan de papierhandel op e bureau is opgeruimd is het tijd voor alle andere zaken op je bureau. Zet je lege kop koffie in de vaatwasser, de pennen en stiften en andere bureauaccessoires netjes in het ladeblok (of in je locker of tas  als je geen vaste werkplek hebt) en zorg ervoor dat je bureau zo leeg mogelijk is.

CLEAN DESK – STAP 5 | OPGERUIMD STAAT NETJES

Je bureau is nu helemaal leeg. Je hebt een Clean Desk. Is er op jouw kantoor schoonmaak geregeld dan hoef je waarschijnlijk je bureau niet zelf met een doekje nog even schoon te maken. Ben je thuiswerker of werk je op een klein kantoor? Doe dit dan gewoon even zelf, wel zo fris 😉 En vergeet ook niet je prullenbak meteen te legen.

 

Ik hou zelf enorm van een opgeruimd bureau. Je begint de dag dan met een schone lei. Na de vakantie vind ik dat altijd helemaal lekker. Hoe zit dat bij jou? Ben jij van de ‘Clean Desk’? Misschien vind je wel dat je collega dit artikel juist wel even mag lezen. Deel het, tag hem of haar, comment onder een post op social media… *just sayin’*

Ik wens jullie allemaal alvast hele fijne feestdagen! Geniet er van!

En tot over een week!

Liefs, Nicky

 

Ps. Nog even een TIP! Vergeet niet je automatische antwoord in te stellen voor je email!

2 gedachten over “In 5 stappen een Clean Desk voor je vakantie”

  1. Pingback: 9 motiverende tips voor lente in je werk! - The Office Project

  2. Pingback: Slim, stijlvol én ergonomisch werken aan de eettafel - The Office Project

Geef een reactie